تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اسفند 1401 - 10:29
347 بازدید
کد خبر : 4080

دادستان ری:

حقوق شهروندی درحوزه ایثارگران با تمام جوانب آن محقق شود

حقوق شهروندی درحوزه ایثارگران با تمام جوانب آن محقق شود
دادستان شهرستان ری گفت : تحقق حقوق شهروندی در حوزه ایثارگران باید با تمام جوانب و زیر مجموعه‌های آن محقق شود.

آوای ری آنلاین: محمدمهدی رحیمی در نشست هم‌اندیشی حقوق شهروندی و ایثار که با حضور جمعی از وکلا و فعالان حقوقی و قضایی در سالن شهدای ترور بنیاد شهید برگزار شد گفت: در ماده ۹۲ منشور حقوق شهروندی به صراحت بیان شده که حق جامعه ایثارگران و خانواده‌های معظم آنان است که به طور خاص از تمهیدات ضروری برای توانمندسازی فردی و جمعی برای حضور و مشارکت مؤثر در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برخوردار شوند.

حقوق شهروندی را مجموعه قوائد حاکم بر روابط اشخاصی که در یک شهر زندگی می‌کنند برشمرد و افزود: تحقق حقوق شهروندی در حوزه ایثارگران باید با تمام جوانب و زیر مجموعه‌های آن محقق شود و ممکن است شخصی در دوران دفاع مقدس دچار حادثه‌ای شده باشد و تابعیت ایران را ندارند اما وی مشمول این خدمات خواهد شد.

وی مهمترین قانون کشور بعد از قانون اساسی را قانون آیین دادرسی کیفری دانست و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم حقوق و آزادی‌های افراد را در جامعه بسنجیم باید به این قانون مراجعه کنیم و قانون‌گذار نیز با توجه به قانون آیین دادرسی کیفری است که حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی را تدوین کرده است.

رحیمی، مفهوم ایثار را به معنی ترجیح دیگران بر خود برشمرد و بیان داشت: دولت‌ها باید به کسانی که با ایثار خود حماسه ساختند حقوقی را به صورت ویژه و خاص در نظر بگیرند.این بیانگر تکریم شهدا و ایثارگران و خانواده آنها است که این قدردانی سبب ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت شده و نوعی امر به معروف است و این اولویت قراردادن ایثارگران سبب ترویج فریضه امر به معروف در فضای جامعه است.

قوانین مربوط به ایثارگری نیازمند یک بازنگری

دادستان شهرستان ری با بیان اینکه فرهنگ ایثار همچنان در فضای عمومی جامعه جریان دارد، افزود: در حوزه قوانین مربوط به ایثارگران خلاء‌های از جمله پراکندی و وجود قوانین مختلف در حوزه ایثارگری است که باید در این زمینه به یک قوانین واحد برسیم که این اهتمام باید در حوزه حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران با جدیدت دنبال شود.

رحیمی قوانین مربوط به ایثارگری را نیازمند یک بازنگری برشمرد و گفت: با توجه به تعاریف مختلف از ایثارگری و نیز نیازهای امروز خاندان معظم شهدا و جانبازان عزیز، در حوزه قوانین و حقوق این عزیزان نیازمند یک تجمیع، ابهام زدایی و ایجاد آگاهی برای ایثارگران در حوزه حقوق است.

وی اطلاع‌رسانی حقوق ایثارگری را بسیار مهم دانست و ادامه داد: ایثارگران باید از حقوق حقه خود مطلع باشند، ایثارگران طبق قانون محق دریافت خدمات خاص هستند و برخورداری از این حقوق، به عنوان یک حق مسلم و مطالبه است.

دادستان شهرستان ری بر ضرورت تجمیع قوانین مربوط به ایثارگران، اطلاع‌رسانی و تحقق حداکثری قوانین در این حوزه تاکید کرد.

تحقق حقوق ایثارگران نیازمند نگاه جدی و اطلاع‌رسانی کامل در تمام بخش‌ها است

عباسعلی رضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان اظهار کرد: حماسه حضور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و بدخواهان نظام مقدس ایران بود و از همه مردم به ویژه ایثارگران عزیز که با حضور حماسی خود در این راهپیمایی باشکوه بار دیگر با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب تجدید بیعت کردند، قدردانی می‌کنم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه تحقق حقوق ایثارگران نیازمند نگاه جدی و اطلاع‌رسانی کامل در تمام بخش‌ها است، اظهار کرد: این که ایثارگران ما از حقوق خود آگاه باشند و به‌عنوان قشر مطالبه‌گر آن را از نهادها و بخش‌های مختلف طلب کنند، نیازمند ایجاد آگاهی است و این وظیفه مهم به عهده ما است تا با ایجاد آگاهی و اطلاع‌رسانی در این خصوص در راستای تحقق حقوق ایثارگران گام برداریم.

وی با دعوت از فعالان حقوقی و مشاوران برای مشارکت در تحقق حداکثری قوانین مربوط به ایثارگران، بر اطلاع‌رسانی شایسته، تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای ایثارگران به منظور ارتقاء دانش حقوقی ایثارگران تأکید کرد.

در این نشست فعالان حقوقی ایثارگر به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته و بر به‌روزرسانی قوانین مربوط به ایثارگران تاکید کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار