تاریخ انتشار : دوشنبه 8 اسفند 1401 - 21:28
633 بازدید
کد خبر : 4106

رضا فغانی

خَوارِج مدرن متکی بر پروپاگاندای رسانه‌ای

خَوارِج مدرن متکی بر پروپاگاندای رسانه‌ای
پس از اینکه با حیله عمرو بن عاص و به فرمان معاویه، قرآن ها در جنگ صفین بر سر نیزه ها رفت و سپاه عراق به حکمیت قرآن فرا خوانده شدند، اختلاف میان سپاه علی (ع) آشکار گردید. کسانی که با طرح شعار«لَا حُکمَ إلَّا لِلّهِ»به مخالفت با طرح حکمیت برخاستند و به سرعت به جریانی سیاسی فکری به نام خَوارِج تبدیل شدند.

خَوارِج، گروهی از سپاه امام علی(ع) در جنگ صفین که علی بن ابیطالب را متهم به کفر کردند و علیه او شوریدند. آنها که به دلیل خروج علیه خلیفه مسلمین، خوارج نامیده شدند، همه کسانی که حکمیت را پذیرفتند و معتقد به کفر علی نبودند، را کافر می‌شمردند.

شعار دادن علیه امام علی در مسجد کوفه و تهدید وی به قتل، از کارهای خَوارِج شمرده شده است.

آنان پس از اجرای حکمیت، در مخالفت با امام علی(ع) سرسخت‌تر شدند، با عبدالله بن وهب بیعت کردند و در مسیر خروج از کوفه و رفتن به نهروان، مردم بی‌گناه را کشتند.

امام علی پس از اتمام حجت با آنان، در سال ۳۸ق با آنها وارد جنگ شد و بسیاری از آنها کشته شدند. با این حال گروهی از آنها زنده ماندند. فرقه‌های مختلف خوارج در طول تاریخ منقرض شده‌اند.

ولی دوباره تاریخ در حال تکرار است و دوباره افراد و گروه هایی به شکل های گوناگون و عناوینی جدید در عصر ظهور با اتکا به پروپاگاندای رسانه‌ای خود به تخریب، تفرقه افکنی، تهدید و… در جهت رسیدن به امیال نفسانی خود قدم برمی دارند.

خَوارِج امروز گرگ های در پوست بره ها هستند. کسانی که وعده حضورشان از دوران گذشته داده شده بود و امروز به صورت واضح در جامعه دیده می شوند.

آسیب بداخلاقی‌های رسانه‌ای، گسترش بی‌اعتمادی در جامعه و بدبینی به مسئولان را به همراه دارد و این همان چیزی است که دشمنان سال‌هاست به دنبال آن هستند؛ به عبارتی می‌توان به جرئت اذعان کرد که بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به مسئولان و القای ناامیدی ترفند دشمنان است که متأسفانه علاوه بر عوام، برخی خواص به‌صورت ناخودآگاه یا دانسته و از سر غرض و مرض نیز دچار این معضل ویرانگر اجتماعی می‌شوند و به نوعی می‌توان از آن به عنوان پروپاگاندای رسانه‌ای یاد کرد که بیشتر در فضای مجازی ظهور کرده است.

✍ رضا فغانی مدیر مسئول

لینک یادداشت در خبرگزاری بسیج

basijnews.ir/00dqJD

https://basijnews.ir/fa/news/9495871/%D8%AE%D9%8E%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%90%D8%AC-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%D9%85%D8%AA%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%DA%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C

#خوارج #پروپاگاندای_رسانه ای #تخریب #بی_اعتمادی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار