تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 - 0:11
234 بازدید
کد خبر : 4643

مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران عنوان کرد:

وجود ۳۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز و خطر خشک شدن سفره های آب زیر زمینی

وجود ۳۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز و خطر خشک شدن سفره های آب زیر زمینی
مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران نسبت به برداشت غیر مجاز آب چاه از سوی کشاورزان که عمدتا اتباع هستند، هشدار داد.

آوای ری آنلاین: حسن حقیقی مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران در نشست خبری با تشریح اقدامات و تلاش های آبفا برای عبور از بحران کمبود آب در تابستان؛ نقش خبرنگاران در تنویر افکار عمومی و فرهنگ سازی درخصوص استفاده درست از منابع آبی و آگاهی بخشی به مردم در خصوص کاهش میزان ذخیره آب در پشت سدها و ضرورت استفاده بهینه از این نعمت بزرگ را مهم دانست و گفت: اصحاب رسانه به واسطه ارتباط مستقیم و دیدار چهره به چهره با اقشار مختلف مردم و به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان نقش مهمی در تصمیم گیری و تصمیم سازی و نیز ورود به موقع مسئولان در کاهش مشکلات و آسیب های مختلف دارند.

حقیقی با اشاره به میزان بارش ها در سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال قبل میزان بارش ها در غرب تهران کمتر و در شرق تهران وضعیت بهتری داشت؛ لذا حجم آب پشت سدهای ماملو و لار بهتر از میزان آب ورودی آب به سد کرج بوده و با توجه به استفاده مردم جنوب تهران از آب سد ماملو و لار امیدواریم تا پاییز مشکل خاصی در خصوص تامین آب نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه استان تهران از لحاظ آب و هوایی منطقه خشک و نیمه خشک است، خاطرنشان کرد که جنوب تهران منطقه کم بارش محسوب می شود . حقیقی اضافه کرد: شهرستان فشافویه که به دشت طلایی معروف است، از سال های دور آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی خود را از بالادست تامین می کرده و این آب ها موجب رونق کشاورزی و آبادانی این منطقه شده بود، اما به دلیل ساخت و سازهایی که در طول سال های گذشته در مسیر سد کرج ایجاد شده میزان ورودی آب به دشت طلایی ری نیز کاهش پیدا کرده است همچنین جمعیت ساکن در این منطقه، افزایش ساخت و ساز ها و گسترش شهرک های صنعتی و صنفی در جنوب تهران و بحث کشاورزی با آب های غیر مجاز با سال های دور متفاوت است بنابر در شرایط بحرانی برای تامین حتی آب آشامیدنی برای این میزان جمعیت روبرو هستیم.

وی در خصوص استفاده کشاورزان از آب های زیر زمینی برای کشت محصولات پر مصرف آب، نسبت به برداشت بی رویه آب از چاه ها هشدار داد و گفت: حدود ۳۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی و غیر کشاورزی در منطقه داریم که به شدت به سفره های آب زیر زمینی آسیب زده است و برای تامین آب آشامیدنی در آینده با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

حقیقی افزود: بسیاری از هموطنان نا آگاهانه اراضی کشاورزی خود را به اتباع اجاره داده اند و اتباع هم بدون دلسوزی و احساس مسئولیت برای سود خود در شرایط موجود برای آبیاری محصولات از چاه بهره برداری می کنند. تاسف بار تر اینکه برای تقویت محصولات اقدام به ریختن کود داخل چاه می کنند تا با آب مخلوط شود به تمام قسمت های زمین وارد شود و این اقدام به آلوده کردن منابع زیر زمینی و محیط زیست می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار