تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1402 - 23:50
195 بازدید
کد خبر : 5060

ناصر سرگزی:

شناخت دقیقی از معضلات و مشکلات معلمان وجود ندارد

شناخت دقیقی از معضلات و مشکلات معلمان وجود ندارد
دبیرکل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی گفت: عدم شناخت دقیق از معضلات و مشکلات واقعی معلمان مانعی بزرگ بر سر راه ثمر بخشی قوانین حوزه آموزش و پرورش بوده است.

آوای ری آنلاین: ناصر سرگزی دبیر کل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که امروز بزرگترین مشکل معلمان در کشور چیست گفت: امروز ورای مسائل معیشتی و ناعدالتی های پرداختی مسأله ای که بسیار مهم است لطمه دیدن حیثیت معلم و معلمی در جامعه است.

وی ادامه داد: در واقع آنچه که اتفاق افتاده این است که برخی رفتارها و برخوردهای اشتباه در سالیان اخیر و در مسائل مختلفی مانند همین طرح رتبه بندی معلمان و نوع نگاهی که به سبب برخی رفتارهای مسؤولین و رسانه‌ها در جامعه ایجاد شد باعث شده است که اعتبار و پایگاه اجتماعی فرهنگیان افت محسوسی داشته باشد که این مسأله خود علت معضلات فراوان دیگری نیز شده است.

دبیرکل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی گفت: اگر در یک مثال ساده عرض کنم شما امروز نمی‌توانید از دانش آموزان نوجوانی که در برهه حساس هویت جویی و هویت طلبی قرار دارند انتظار داشته باشید سخنان، راهنمایی‌ها و رفتار معلم خود را که از سویی تحت فشار شدید معیشتی قرار دارد و از سوی دیگر در جامعه به عنوان یک قشر ضعیف، معترض و مظلوم که از توانایی لازم برای اعاده حقوق و حیثیت خود برخوردار نیست شناخته می‌شود به عنوان الگو و سرمشقی برای زندگی خود بپذیرد. پس امروز بزرگترین مشکل جامعه فرهنگیان و معلمان کشور ما اعاده حیثیت و شأن اجتماعی معلم است.

وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل آموزش و پرورش در سال‌های اخیر چیست گفت: برای پاسخ به این سوال باید بازگشتی به سخنان اردیبهشت ماه رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان داشته باشیم جایی که این حکیم فرزانه کوچک انگاری این دستگاه حیاتی و نگاه مصرفی و مزاحم انگارانه به آن را (خطایی راهبردی) قلمداد کردند.

سرگزی گفت: خوب حال ما نتیجه این نوع نگاه‌ها را در برخوردهای گذشته و گاهاً حال حاضر مسؤلین مختلف با مسائل آموزش و پرورش می‌بینیم از عزل و نصب‌های پی در پی و عدم ثبات در سطوح مختلف مدیریتی گرفته تا حرکت پرشتابی که در سالیان گذشته به سمت خصوصی سازی کامل آموزش و نابودی به تمامی معنای آموزش دولتی و عدالت آموزشی در کشور انجام شد. تعطیلی و تضعیف سالیان قبل دانشگاه فرهنگیان که امروز نتایج آن را به صورت کمبود شدید معلم در سطح کشور شاهد هستیم نیز از ثمرات همین نگاه‌های جزم اندیشانه سالیان گذشته است.

وی در پاسخ به این سوال که قوانین تهیه شده در مجلس در حوزه آموزش و پرورش چقدر به بهبود اوضاع معلمان کمک کرده است گفت: در چند سال اخیر در مجلس شورای اسلامی تلاش‌هایی در این راستا صورت گرفته است اما متأسفانه به مانند آنچه که در قانون رتبه بندی معلمان رخ داد عدم شناخت دقیق از معضلات و مشکلات واقعی معلمان که بخش زیادی از آن ناشی از نگاه از بیرون و نقش بسیار کمرنگ آحاد جامعه معلمان (به عنوان ذی نفعان این قوانین) در مراحل مختلف تهیه و تدوین و اجرای این قوانین بوده مانعی بزرگ بر سر راه ثمر بخشی این قوانین است.

دبیر کل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر شما مجلس تا کنون توانسته است نقش مناسبی در برطرف کردن مشکلات معلمان داشته باشد یا خیر گفت: همانطور که در پاسخ به سوال قبل گفتم در چند ساله اخیر تلاش‌هایی را در مجلس شاهد بوده ایم اما حقیقت آن است که این تلاش‌ها فاصله‌ی بسیار زیادی ایجاد تأثیرات واقعی، مناسب و در خورشان این قشر فرهیخته دارد که امید است با توجه بیشتر و دقیق‌تر و جلب همکاری بدنه این قشر در تصمیمات و گام‌های آینده، مجلس روز به روز به ایفای کامل‌تر دین خود به جامعه یک میلیون نفری معلمان نزدیک شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار