تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 10:29
248 بازدید
کد خبر : 4668

برگزاری مانور شبیه‌سازی زلزله ساعت صفر در شهرستان ری

برگزاری مانور شبیه‌سازی زلزله ساعت صفر در شهرستان ری
مانور شبیه‌سازی زلزله ساعت صفر در شهرستان ری با اعلام فرماندار ویژه شهرستان و تشکیل جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان بامداد روز پنجشنبه و در کمترین زمان با حضور یزدی مهر مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان تهران، بخشداران، شهرداران، مدیران ادارات و دستگاه‌های امدادی، اجرایی و خدمات رسان برگزار شد.

آوای ری آنلاین: مانور شبیه‌سازی زلزله ساعت صفر در شهرستان ری با اعلام فرماندار ویژه شهرستان و تشکیل جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان بامداد امروز و در کمترین زمان با حضور یزدی مهر مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان تهران، بخشداران، شهرداران، مدیران ادارات و دستگاه‌های امدادی، اجرایی و خدمات رسان برگزار شد.

این جلسه بر اساس سناریوی از پیش طراحی شده در پی وقوع زلزله ۵ و ۳ دهم ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ساعت ۱۲:۳۰ بامداد در منطقه گسل کهریزک در محدوده سایت اسکان اضطراری باقرشهر اجرایی شد.

محمد بشارت در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت برگزاری این مانور در شهرستان ری اظهار داشت: گسل ری، پالایشگاه نفت، فرودگاه امام خمینی «ره»، بروز سیل در خاوران و طوفان در بخش فشافویه جزو مناطق خطر آفرین محسوب می‌شود و با توجه به گستردگی این شهرستان می‌بایست مدیران اهتمام ویژه‌ای برای بهبود خدمات‌رسانی در صورت بروز حادثه داشته باشند.

وی افزود: این مانور به توصیه و دستور استاندار تهران در ساعات اولیه بامداد انجام شد تا میزان آمادگی دستگاه‌ها به‌صورت ویژه و شبیه به شرایط واقعی بررسی شود.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری در ادامه گفت: تجهیزات مورد نیاز این مانور در سایت شهرداری باقرشهر مستقر است و در این مانور تمرین ویژه‌ای میان مدیریت بحران و ادارات و دستگاه‌ها برگزار شد.

وی با اشاره به لزوم برگزاری مداوم و مستمر این مانورها ادامه داد: تمامی مراکز اسکان اضطراری، ظرفیت بیمارستان‌ها، تجهیزات و دستگاه‌هایی که در زمان زلزله نیاز هست در سایت باقرشهر مستقر شدند و برای سنجش آمادگی دستگاه‌ها از سایت نیز بازدید خواهیم کرد.

بشارت در پایان با اشاره به وقوع حادثه انفجار، آتش‌سوزی و ریزش ساختمان‌ها در محله جوانمرد قصاب اظهار داشت: در روزهای اخیر در سطح شهرستان ری مانور لحظه صفر واقعی را تجربه کردیم و عملکرد دستگاه‌ها در خدمات‌رسانی مطلوب گزارش شد.

در ادامه حامد یزدی مهر با اشاره به اجرای مانور در ساعات بامداد به‌منظور سنجش میزان آمادگی دستگاه‌ها اظهار داشت: بر اساس سیاست کلی استاندار تهران و موضوعات اهمیت در سطح استان فرمانداران باید نسبت به برگزاری مانورهای موضوعی، مناسبتی اقدام کنند.

وی افزود: شهرستان ری با توجه به موقعیت استراتژیک حوادث مختلفی را تجربه کرده و در زمینه زلزله نیز هشدارهایی وجود درد لذا باید دستگاه‌های مربوطه آمادگی مؤثر خود را افزایش دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در ادامه گفت: با توجه به هشدارهایی که در خصوص زلزله معروف ری وجود دارد سناریوی زلزله فرضی در کهریزک با فرماندهی فرماندار در دستور کار قرار گرفت و تمرین در این زمینه در نیمه شب انجام شد تا شبیه‌سازی صورت گیرد و تمامی دستگاه‌ها در این عملیات مورد سنجش قرار گیرند.

یزدی مهر تصریح کرد: در این مانور فرضی نقاط ضعف و قوت خدمات‌رسانی احصا شد و راستی آزمایی تجهیزات در محل و سنجش میزان آمادگی دستگاه‌ها انجام خواند شد.

وی تأکید کرد: آنچه برای ما ملاک است و بر اساس آن باید عمل کنیم قانون مدیریت بحران کشور است که به‌درستی به نقش تمامی دستگاه‌ها اشاره کرده و حتی دستگاه‌های زیر نظر نهاد رهبری از آن مستثنی نیستند و باید نقش و وظایف خود را مطابق قانون اجرا کنند.

وی توضیح داد: در زمان بروز حادثه باید آماده صدور دستورات مؤثر و تصمیمات خوب بود و با فوریت و تمام توان برای نجات جان افراد زیر آوار تلاش شود که در این راستا نخستین گروه هلال‌احمر است که به محل حادثه اعزام و در کنار آن فراجا نقش مهم و مفیدی در حادثه و امنیت فضای کار نجات گران خواهد داشت.

گفتنی است مانور فرضی زلزله لحظه صفر در شهرستان ری با هدف بررسی آمادگی دستگاه‌ها در امدادرسانی با توجه به استقرار پالایشگاه نفت تهران، نیروگاه برق ری، زندان تهران بزرگ، فرودگاه امام خمینی «ره»، شهرک صنعتی شمس آباد و در ادامه آن موقعیت جغرافیایی شهرستان ری و وجود گسل‌ها در این منطقه در ساعات اولیه بامداد به‌منظور شبیه‌سازی با حوادث احتمالی انجام شد.

در این مانور در ابتدا حادثه به مدیران دستگاه‌ها اعلام و مدیران برای شرکت در جلسه مدیریت بحران فرمانداری ویژه شهرتان ری حاضر و گزارشی از حادثه در سطح شهر و بخش و همچنین خدمات قابل ارائه به مصدومان و حادثه دیدگان اعلام کردند و در ادامه تصمیماتی در خصوص نجات افراد و اسکان مردم اتخاذ سپس فرمانده میدان و بحران به همراه مدیران دستگاه‌ها از تجهیزات مورد نیاز برخورد با زلزله بازدید کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار