تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 - 21:15
1700 بازدید
کد خبر : 3714

حسن خلیل آبادی

برای شهرم “ری”

برای شهرم “ری”
“شهر ری” حداقل هشت هزار سال سابقه تمدنی و تاریخی مستند دارد، سفال های چشمه علی یا چشمه سورنا و... شاهد این سابقه درموزه های ایران، فرانسه و آمریکا موجود هست...

آوای ری آنلاین: “ری” همیشه با پیشوند “شهر” بوده دهات و قصبه و روستا نبوده، کسانی که فکر می کنند از تهران جدا شویم کلاس هویتی ما کاهش پیدا می کند تاریخ و دوره پایتختی ” ری ” را در کتاب “ری باستان “مرحوم “دکتر کریمان” بخوانند.

عزیزی از مسولین دوره قبل شهرداری می گفت تهران پاجوش “ری” بوده است ! زیرا صفویان مدعی بودند.

امامزاده حمزه (ع) فرزند امام موسی بن جعفر(ع) جدّ ایشان بوده است و آنها برای زیارت به ری می آمدند و چون تهران همه اش باغ های ییلاقی بوده در اینجا برای خود بناهایی ساختند که بعدا‌ به حصارصفویه مشهورشد.

در طول تاریخ “ری” والی ، حاکم ، فرماندار و … داشته تا جایی که نقل است عمر سعد با وعده انتصاب حکومت ری در کربلا امام حسین( ع) ویارانش را به شهادت رساند.

در رژیم گذشته هم “شهرری” دارای انجمن شهر، شهرداری و حتی دو کرسی نمایندگی در مجلس شورای ملی از دوره مشروطه داشته است.
در جریان انقلاب اسلامی و پیروزی آن مردم “شهرری” یا “شاه عبدالعظیم (ع) “ضمن مشارکت در صحنه های انقلاب و دفاع مقدس؛ فرزندان این دیار مذهبی، تاریخی به خوبی درخشیدند و از کیان ایران، اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کردند.
در اوایل پیروزی انقلاب، رهبران نهضت صلاح بر این دیدند که مردم متدین “ری” آرایشان با حوزه انتخابیه تهران و شمیرانات یکی باشد به لحاظ کثرت جمعیت “ری”و آرای خط امامی ها در “ری”، مانع رشد برخی جریانات در تهران بشوند.

“ری” همیشه فرمانداری داشته و خیلی اداراتش مستقل بوده است، تا اینکه نم نمک مملکت سر و سامانی گرفت و جنگ تمام شد دولت سازندگی قول داد شهرری را جدا می کند، چون اولین کسی که طرح جدایی مدیریت شهری “ری” از تهران را مطرح کرد و امضا در مجلس پنجم جمع کرد “خانم فائزه هاشمی” فررند مرحوم ” آیت الله هاشمی رفسنجانی” بود که نمی دانم چرا پیگیری نشد.

دولت “اصلاحات” در سال ۱۳۷۶ پیروز شد و “سید محمد خاتمی” به ریاست جمهوری برگزیده شد که سال آخر مجلس پنجم بود و درسال بعد مجلس ششم شکل گرفت و آقای” خاتمی “ قانون تشکیل شوراها را که از زمان دولت های قبل و در قانون اساسی هم در یک فصل و چند اصل تاکید شده بود و بیست سال معطل مانده بود را اجرایی کرد.

کمتر مجال گفتگوهای محلی بود شورای اول شکل گرفت و اختلافات داخل شورا و شهردار تهران پس از چندی شورای اول منحل شد.
بحث ها کلان بود دور دوم شورا متفاوت از دور اول، انتخابات آن با سردی برگزار شد و لیست آبادگران (اصولگرایان تکنوکرات) پیروزشد.
مدیریت شهری “ری” نانوشته و غیرقانونی علیرغم استقلال سیاسی ری زیر نظر شورا و شهرداری تهران ادامه یافت!
انتخابات دور دوم شورا برگزار شد و آقای احمدی نژاد شهردار شد و دیری نپایید که او از این سکو به ریاست جمهوری پرید!

در شهرداری تهران جنگ مغلوبه شد و شهردار تهران، آقای قالیباف لباس نیرو انتظامی را کند ولی با یارانی ازهمان نیرو و رهبری آبادگران و برخی دوستان مشترک که با اصلاح طلبان داشت وارد شهرداری شد.
آقای قالیباف شهردارتهران، احمدی نژاد رییس جمهور شد. در دور دوم احمدی نژاد که آن را می توان از اواخر سال ۱۳۸۸ ذکر کرد بین قالیباف و احمدی نژاد شکرآب شد.

احمدی نژاد رییس جمهور به “ری” آمد، مردم از او مطالبه استقلال” ری” را کردند، او به شوخی گرفت و گفت شما طرفدار تیم استقلال هستید!!!
تا بعد از ۸۸ علیرغم توبه ای که به ظاهر و در عمل هم قالیباف از حمایت برخی یارانش از مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس و کاندیدای رقیب احمدی نژاد کرده بود ولی منازعه او و احمدی نژاد غیر محسوس و گاهی محسوس ادامه داشت تا بعد از قضایای تلخ ۸۸ آهسته آهسته که احمدی نژاد خرجش را از متحدانش جدا می کرد بیشتر با قالیباف کشمکش داشت و هم تا حدودی با لاریجانی در مجلس …

او‌ج سردی روابط درسال ۹۰ گذشت و اواخر سال ۹۱ احمدی نژاد از یک خلا قانونی استفاده کرد و یک روز ناگهان رییس جمهور برای روکم کردن قالیباف‌ِ شهردار، به استاندار تهران دستور داد شهرداری تهران حق مدیریت در شهرداری شهرری را بدلیل اینکه شهری مستقل و دارای فرمانداری هست ندارد. شما بعنوان استاندار و جانشین شورای اسلامی شهرری؛ یک شهردار برای شهرری معین کنید که برود منطقه ۲۰ را تحویل بگیرد.

شهرداری منطقه ۲۰ برای قالیباف حیثیتی شد و شروع کرد به رایزنی با دیوان عدالت اداری و به مجلس متوسل شدن که چرا نشستید این رییس جمهور که دولتش مستاجل و در نزد حاکمیت نیز از چشم افتاده ( بخاطر داستان ۱۱ روزخانه نشینی و…) قصد دارد حاکمیت یکپارچه مرا به کلانشهر تهران که “ری”هم جز آن هست مخدوش کند. خلاصه در قوه قضاییه حکم شهردار “شهرری “متوقف شد.

ولی هیچ قانونی مبنی برعدم استقلال “ری” و اینکه باید زیر نظر شهرداری تهران باشد وجود نداشت برعکس شهرری قانونا باید هم شورا هم شهردار داشته باشد.
استانداری تهران برای انتخابات دور چهارم شورای شهر دستور داد داوطلبان شورای شهر در فرمانداری “شهرری” ثبت نام کنند و زمینه های استقلال مدیریت شهری ری داشت فراهم می شد.

قالیباف و اعوان و انصارش به مجلس متوسل شدند قانون شوراها در مجلس قبل از سال۹۲ مثل الان در حال اصلاح بود با هر تمهیدی ذیل ماده ۱۲ قانون شورا تبصره ای گنجاندند که در تهران ، “ری” و تجریش یک شورا تشکیل می شود، که این تبصره ی الحاق “ری” به شهرداری تهران به مجلس رفت روز قبل از رای گیری در مجلس، آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان این تبصره را در برابر اصل یکصدم قانون اساسی دارای ابهام دانسته بود ولی لابی قوی شهردار تهران با مجلس و سپس با شورای نگهبان و قانونی کردن این جفا به “مردم ری “ در مجلس نهم تصویب شد.

بعد از انتخابات ۹۲ دور اول، آقای روحانی رای آوردند و شورای تهران، “ری” و تجریش هم با ۵۰ درصد اصلاح طلبان و ۵۰ درصد اصولگرایان دوره چهارمش آغاز شد که دو نفر از اعضای آن قهرمانان ملی اهل “شهرری” بودند ولی روابط آنها با آقای قالیباف و ادله بی اساسی او، آنها را فریب داد و آن ها برای استقلال “ری” دفاعی نکردند و خودشان هم از “ری” کوچ کردند!!!
اما ادله های بی اساس:
۱- “شهر ری” توان اداره خود راا ز نظر مالی ندارد.
جواب : راستی چطور؟یعنی روستاهای اطراف “شهر ری” وضع درآمدی آنها بهتر از مرکز “شهرری” هست؟!! که شورا و شهرداری تشکیل دادند و بهتر از”ری” اداره می شوند؟
مثل کهریزک ، قیامدشت و باقرشهر…
۲-“شهرری” را نمی شود از تهران‌ جدا کرد؟ بهم چسبیده و قابل تفکیک نیستند.
جواب :”شهر ری” طبق تقسیمات کشوری مرز و حریم آن توسط وزارت کشور تدقیق شده و مرز پهن و گسترده ای مثل اتوبان آزادگان با تهران دارد.
۳-اگر “شهر ری “جدا شود مترو و اتوبوسرانی آن بهم می خورد و “ ری “ از این مرحمت شهرداری محروم می شود.
جواب: مگر کرج و پرند و اسلامشهر و مشخصا کرج که استان البرز شده پس چرا متروی تهران به آنجا می رود و قرار هست به پرند و اسلامشهر و ورامین و… برود؟
مترو تهران و حومه هست ربطی به جدایی شهرها ندارد!
۴- آخرین حربه، جدا شدن “شهر ری” از تهران نیاز به کارِ کارشناسی دارد!
جواب: اولا اصل یکصدم قانون اساسی که دو بار به همه پرسی گذاشته شده در کجای دنیا برای اجرای آن کارشناسی می شود؟ اصولا برای اجرای کدام اصل قانون اساسی کار کارشناسی از بُعد اجرایی می شود؟!
درقانون اساسی برای اجرای کدام اصل آن پیش بینی بررسی اجرایی کرده اند؟! که برای اصل یکصدمی هم که اجرایی شده وتاکنون دربیش ازسی هزار روستا و ۱۳۰۰ شهر شورا و شهرداری تشکیل شده است. نیاز به بررسی اجرایی دارد؟

چطور می شود فرزندان، یعنی روستاهای “شهرری” از این قانون بهره مند هستند ولی “مادر” این روستاها از این قانون ارث نمی برد؟!
به اعتقاد بنده چون تهران از شمال بوسیله کوه از غرب با شهرهای گرمدره و از شرق با پردیس و قیامدشت محدود و بسته شده است و جایی برای دور ریختن ضایعات و زمین برای ذخیره و توسعه خودش نداره برای از دست دادن “شهرری” تلاش می کند و گرنه کدام عقل سالم مدیریتی حکم می کند که شهری که درآمد ندارد و باید هزینه اش هم کرد زیر بلیط خود ببریم؟!

بنظرم هوشیاری و مطالبه “مردم ری” و فشار به نمایندگان مجلس در اجرای قانون اساسی این حق را به مردم شهر تاریخی، مذهبی “ری” باز می گرداند. چون در همه ادوار مجلس نمایندگان تهران این طرح را امضا و پیگیری کرده اند.

هنوز علیرغم زمان های از دست داده مجلس یازدهم، من امیدوارم نمایندگان تهران، “ری”، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر با حذف یک تبصره از ذیل ماده ۱۲ قانون شوراها این ظلمی که در حق “شهرری” شده است را بر طرف کنند، چون این جفا در مجلس اصولگرای نهم قانونی شده است! ایشان خطای همفکران آن دوره خود را جبران کنند!!!

فقط هم این کار از دست مجلس برمی آید و اگر اراده ای باشد و رییس محترم آن هم از کرده خود پشیمان باشد فرصت خوبی برای جبران هست.
ضمنا من ضمن تشکر از اصحاب رسانه که این مطالبه به حق مردم اصیل “ری”را پیگیری می کنند تقاضا دارم این موضوع را حقوقی پیگیری کنند و از جوسازی یا آدرس نادرست خودداری کنند.
من به سهم خودم در دو دهه اخیر این مطلب را درهمه مصاحبه هایم مطرح و اگر به فضای مجازی مراجعه شود مطالب موجود هست و کلیپی هم که اخیرا رسانه راوی ری بازنشر داد شاهد این گفته ام می باشد و از مدیر این کانال نیز سپاسگزارم.
درپایان اعلام می دارم برابر قوانین موجود و بررسی هایی که مرکز پژوهش های مجلس نموده و همینطور اخیرا مرکز مطالعات شهرداری نیز کار مشابه ای انجام داده است حاضرم با هر کسی که ادعایی غیر از استقلال مدیریت شهری “شهرری” از شهرداری تهران دارد گفتگو و یا مناظره انجام دهم.

به امید بازگشت هویت شهری و استقلال مدیریت شهری آن به مردمان خوب، نجیب و دوست داشتنی اش، پاینده و سلامت باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار