تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 بهمن 1400 - 2:32
1207 بازدید
کد خبر : 1604

نتیجه مذاکرات وین باید گشایش در اقتصاد ایران باشد

نتیجه مذاکرات وین باید گشایش در اقتصاد ایران باشد
دبیرکل حزب همت گفت: از نتیجه مذاکرات وین باید برای اقتصاد ایران و معیشت مردم گشایشی حاصل شود و هم فروش نفت و مشتقات آن باید به حالت عادی برگردد و هم پول حاصل از فروش نفت و صادرات ایران باید از کانال‌های بانکی و مالی بین‌المللی به آسانی منتقل شود.

مرتضی فغانی دبیرکل حزب همت در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به دور جدید مذاکرات وین، گفت: به نظر می‌رسد که روند و جو حاکم بر مذاکرات مثبت است و به سمت توافق حرکت می‌کند که البته یکی از نقاط قوت تیم مذاکره کننده ایران همدلی، همراهی و هم‌صدایی تشکل‌های داخلی فارغ از گرایش‌ها و نگاه‌های سیاسی و جناح‌بندی‌ها است که پشتوانه خوبی برای آنها در میز مذاکره است.

مذاکره کننده‌گان ایرانی از پشتوانه حمایت داخلی برخوردارند
فغانی افزود: این بار شرایط مذاکرات به گونه‌ای نیست که آمریکا یک طرفه، از توافق خارج شود و ایران با خویشتن‌داری به تعهدات خود پایبند بماند، بلکه اگر طرف مقابل در دولت فعلی و یا آتی آمریکا بدعهدی کند، ایران هم اقدام متقابل نشان خواهد داد و شیوه مذاکره به عبارتی تعهد در مقابل تعهد است.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران از پشتوانه حمایت داخلی بطور کامل برخوردار است، گفت: همه تشکل‌های عضو خانه احزاب ایران یک‌صدا و در بیانیه‌ای، حمایت قاطع خود از مواضع و دکترین دستگاه دیپلماسی کشور در مذاکرات وین را اعلام کردند.

فغانی درباره مذاکرات وین و معافیت‌هایی که آمریکا در رابطه با فعالیت‌های هسته ای ایران در نظر گرفته، اظهار داشت: ایران خواهان لغو تمامی تحریم‌ها است و دیپلمات‌های ما این موضوع را با اقتدار تا پایان مذاکرات و حصول نتیجه، دنبال خواهند کرد.

دبیرکل حزب همت افزود: رویکرد دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مذاکره‌کنندگان و کارشناسان ما بر محور و اساس دفاع از حقوق مردم و منافع ملی است، از این رو تردیدی وجود ندارد که دیپلمات‌های ما با توجه به پیشینه بدعهدی برخی از طرف های مذاکره، مواظب اقدامات آنان هستند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در داخل ایران فارغ از گرایش‌های سیاسی، در مورد مذاکرات برجامی، شاهد هم‌صدایی همه گروه‌ها با تیم مذاکره کننده هستیم، بیان کرد: خانه احزاب ایران اخیرا در سالن همایش‌های وزارت کشور در حمایت از دستگاه دیپلماسی بیانیه‌ای صادر کرد که نشان دهنده وحدت و همصدایی همه احزاب و تشکل های رسمی با مذاکره کنندگان و سیاست‌های کلان نظام است.

فغانی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر لغو همه تحریم‌ها تاکید دارند، گفت: با توجه به اینکه آمریکایی ها بد سابقه و بدعهد هستند، ما باید در قالب برنامه راستی‌آزمایی اطمینان حاصل کنیم که بار دیگر آنها زیر توافق نخواهند زد. بنابراین ابتدا تمرکز و تاکید ایران بر رفع تمامی تحریم‌ها و بعد خواسته دوم ایران، تضمین طرف‌ها به خصوص آمریکا بر پایبندی به تعهداتشان است.

دبیرکل حزب همت با اشاره به اینکه طی ۴۳ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته تحریم های زیادی علیه ایران وضع واعمال شده، عنوان کرد: همه این تحریم‌ها جای بحث و مذاکره دارد، اما موضوعی که امروز در برنامه‌ مذاکرات محور است بحث تحریم‌هایی است که به علت فعالیت صلح آمیز هسته ای علیه ما اعمال شده است.

وی ادامه داد: لذا هدف نهایی ایران تنها لغو تحریم‌های برجامی و مواردی که دونالد ترامپ بر آن اضافه کرد ، نیست، بلکه جمهوری اسلامی ایران بر این تصمیم است که کلیه تحریم‌های مربوط به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران یعنی تحریم‌های قبل از برجام، برجامی و ترامپی ملغی شوند.

دبیرکل حزب همت با بیان اینکه آمریکا و شرکای آن با  ابزار تحریم‌های اقتصادی خوی استکباری خود را همواره هویدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق نظر رهبر معظم انقلاب استفاده ما از فناوری هسته ای کاملا صلح‌آمیز و علمی است، بنابراین ما برای اصول و حقوق خود ایستاده‌ایم و به طریق اولی دیپلمات‌های ما هر اقدام و تصمیمی را بر محور منافع ملی اتخاذ می‌کنند.

فغانی اضافه کرد: ما به عنوان کشوری متمدن با پشتوانه مردمی قوی از هیچ مذاکره ای گریزان نیستیم و با هر مذاکره‌ای که متضمن منافع ملی ما باشد موافقیم. امروز هم در مورد مذاکرات وین مهم این است که چه نفع ملموسی برای ما به دنبال دارد. هرگاه جمهوری اسلامی ایران از موضع اقتدار با طرف‌های مقابل مواجه شده، منافع بیشتری حاصل کرده است و البته این بار هم دست ایران از جهات زیادی از جمله وحدت و اقتدار داخلی در مذاکرات پر است.

دبیرکل حزب همت تاکید کرد: توقعی که ما به عنوان یک جریان و تشکل سیاسی از مذاکره کنندگان کشورمان داریم، این است که پیرو اوامر رهبر معظم انقلاب عمل کنند و تا رفع همه تحریم‌ها توافقی صورت ندهند. ضمن اینکه تنها به تعهدات و توافقات طرف مقابل بر روی کاغذ اکتفا نکنند و راستی‌آزمایی حتما لحاظ شود.ما نشان دادیم که به تعهدات خود پایبند بوده‌ایم، لذا آنها هستند که بد سابقه هستند.

نتیجه مذاکرات وین باید گشایش در اقتصاد ایران باشد
وی ظهار کرد: از نتیجه این مذاکرات باید برای اقتصاد ایران ومعیشت مردم گشایشی حاصل شود. هم فروش نفت و مشتقات آن باید به حالت عادی برگردد و هم پول حاصل از فروش نفت و صادرات ایران باید از کانال‌های بانکی و مالی بین‌المللی به آسانی منتقل شود. لذا نتیجه مذاکرات باید تسهیل کننده  مبادلات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها و آزاد شدن منابع قبلی ایران باشد.

فغانی یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی ایران البته روند طبیعی اداره کشور و اقتصاد ومعیشت مردم را به مذاکرات وین گره نزده و این دو مستقل از هم در حال انجام است. پر واضع است اگر توافقی در حوزه مذاکرات هسته‌ای حاصل شوند، روند توسعه و بهبود شرایط اقتصادی کشور سرعت می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار