تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 اسفند 1400 - 23:19
2330 بازدید
کد خبر : 1920

رئیس شورای بخش کهریزک مطرح کرد:

تخصیص سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی برای احداث جاده سایت

تخصیص سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی برای احداث جاده سایت
امروزه برخی از افراد فعال در شوراها به دلیل تعهدی که نسبت به مردم دارند، پا را از مسئولیت ها و وظایف روزمره خود فراتر گذاشته و در راستای بهبود شرایط مردم اقدامات بزرگی انجام می دهند.

امروزه برخی از افراد فعال در شوراها به دلیل تعهدی که نسبت به مردم دارند، پا را از مسئولیت ها و وظایف  روزمره خود فراتر گذاشته و در راستای بهبود شرایط مردم اقدامات بزرگی انجام می دهند. برای مثال در مواردی که وزارت راه و شهرسازی در احداث جاده ها برای روستاها، اقدام خاصی انجام نداده، بسیاری از این افراد پیشقدم می شوند. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ محمدرضا معینی رئیس شورای بخش کهریزک رفته و با وی گفت‌و‌گویی داشتیم. معینی از شهریورماه سال ۱۳۹۶ وارد شورای بخش کهریزک شده و بیش از ۴ سال در این شورا فعالیت دارد.

ابتدا در خصوص بخش کهریزک و روستاهای زیرمجموعه آن توضیحاتی ارائه فرمایید.

این بخش در مجموع ۱۶ روستا داشته که ۱۴ مورد از آن دارای دهیاری و دو روستای مجید آباد و قلعه پروان فاقد دهیاری هستند. به طور کل در این بخش حدود ۵۶ شورا وجود دارد که به خواسته ها و نیازهای مردم رسیدگی می کنند. عمده فعالیت های مردم بخش کهریزک نیز به امور کشاورزی، دامداری، صنعتی و مشاغل وابسته اختصاص دارد.

بخش کشاورزی چه سهمی در اشتغالزایی این بخش دارد؟

از گذشته های دور تا کنون فعالیت اکثر مردم بخش کهریزک در این حوزه متمرکز شده، به طوری ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم این بخش کشاورز هستند، اما در حال حاضر به دلیل اتخاذ تدابیر نادرست، آب های سطحی در حال از بین رفتن است و همین امر موجب کاهش آب مورد نیاز بخش کشاورزی و پیرو آن هدایت مردم به سمت مشاغل صنعتی شده است.

عملیات عمرانی جاده سایت در چه وضعیتی قرار دارد؟

تعمیر این جاده از خرداد ماه ۱۴۰۰ شروع شده است و فرآیند تکمیل آن نیز با توجه به تلاش های زیاد جناب آقای توکلی فرماندار محترم شهرستان ری، جناب آقای دکتر بابایی بخشدار محترم و جناب آقای کلهر شهردار محترم کهریزک و دیگر ارگان ها و نهاد های مربوطه در حال انجام است.

در حال حاضر این جاده ۱۵۰۰ متری زیرسازی شده و از دی ماه امسال برای ایجاد لایه های آسفالت به شهرداری تحویل گردیده است تا پس از آسفالت برای احداث خطوط برق به بهشت زهرا واگذار شود که به نظر می رسد با تکمیل خطوط برق و انجام فرآیند تامین مالی، مورد بهره برداری قرار گیرد.

در خصوص تکمیل جاده گلحصار و موارد پیش رو توضیح دهید.

برای تکمیل جاده گلحصار که یکی از محور های اصلی راه های روستای بخش کهریزک محسوب می شود، چندین نهاد با هم همکاری کرده و مبلغی در نظر گرفته اند که در مجموع شامل ۲۰ میلیارد تومان می باشد. برای مثال شورای بخش ۳ میلیارد تومان، دهیاری گلحصار ۶ میلیارد تومان و باقرشهر نیز ۲ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته است. البته این پروژه در سال ۱۳۹۸ به شهرداری محول شده بود که به دلیل عدم پرداخت سرمایه کافی از سوی آن به دهیاری و شورای بخش واگذار شد که در این مرحله شورای بخش به تعهدات مالی خود به مبلغ ۱/۵ میلیارد و دهیاری گلحصار ۵ میلیارد تومان عمل کرده است و یک لاین دو باند این جاده نیز به بهره برداری رسیده است.

البته در ابتدای کار با مشکلاتی از جمله تغییر و لایروبی مسیر قنات این روستا کار تعمیر این جاده را ۳ ماه با مشکل مواجه کرد که شورای بخش با پیگیری ها توانست این جریان را مرتفع کند. همین فرآیند تغییر مسیر قنات کار را طولانی و موجب افزایش قیمت قیر از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون تومان شد که انگیزه پیمانکاران را برای ادامه فعالیت از بین برد، به همین دلیل این جاده تا کنون به بهره‌برداری نرسیده است.

چه امکاناتی به تکمیل این جاده کمک خواهد کرد؟

چند وقت پیش جناب آقای دکتر بابایی با ادارات مرتبط در این خصوص جلساتی داشتند و قرار شد که اداره راه برای این طرح قیر یارانه ای در نظر بگیرد. همانطور که اشاره شد، فرمانداری ری نیز بخش نیوجرسی را بر عهده گرفته، اما هنوز هیچ یک به تعهدات خود عمل نکرده اند. البته شورای بخش حدود ۱/۵ میلیارد از تعهد خود در این خصوص اختصاص داده و به مابقی تعهد خود نیز عمل خواهد کرد.

نهادهای دولتی در این خصوص چه وظایفی دارند؟

متاسفانه تا حرف از کمک به روستا می شود، بسیاری از مسئولان و نهادها کنار می روند، با این حال شورای بخش کهریزک به وظایف خود عمل کرده است. باید دانست، بر اساس آن چیزی که در قانون ذکر شده وظیفه احداث و تعمیر جاده گلحصار به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده که در این راستا تا کنون هیچ گونه اقدامی انجام نداده است.

از این جاده چه روستاهایی بهره مند خواهند شد؟

این جاده همان طور که گفته شد یکی از راههای اصلی و ورودی چندین روستا می باشد از جمله روستای گلحصار، عظیم آباد، درسون آباد، قمصر، دوتویه و… که از این مسیر تردد می نمایند که با وجود ناایمن بود این  مسیر شاهد تصادفات مالی و جانی بسیاری هستیم که امیدوارم با همکاری نهادهای مرتبط این جاده هر چه زودتر احداث و به بهره برداری برسد و از این پس مردم دغدغه کمتری داشته باشند.

و سخن آخر…

خوشبختانه اعضای شورای بخش کهریزک با همدلی و اتحادی که دارند در تلاش هستند تا موضوعات و مشکلات بخش روستای را پیگیری و حل نمایند و با کمک اعضای شورای بخش و دیگر اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بخش کهریزک در تلاش هستیم تا اقداماتی مانند ایجاد و گسترش فضای سبز را انجام داده و بستر خوبی برای تفریح و استفاده مردم از هوای پاک را فراهم سازیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار