این روزها برخی متولیان و مسوولان مربوطه علل ایجاد ترک‌‌ها در گنبد و بخشی از ساختمان بقعه بی‌‌بی شهربانو را ناشی از فعالیت‌های معادن کارخانه سیمان تهران عنوان می‌کنند.

در سوی دیگر اما سیمان تهران معتقد است تاکنون چنین مدعایی اثبات نشده است اما حاضرند در سریع‌ترین زمان در بازسازی و مقاوم‌سازی این بقعه همکاری کنند. مساله دیگر در ارتباط با سیمان تهران مربوط به ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی برای ساکنان روستاهای اطراف این کارخانه است که انتقادهایی را به همراه داشته است.

سیدعباس حسینی، مدیرعامل شرکت سیمان تهران گفت: امروز ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۸ میلیون تن است که این منابع عظیم و بهره‌‌برداری از آن در جهت توسعه افتخارآفرین است و گروه سیمان تهران سهم ۱۳ درصدی در تولید سیمان کشور دارد.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد صنعت سیمان در کشور بومی‌‌سازی شده که دلیل اصلی آن به خاطر ظرفیت موجود در شهرستان ری است، ادامه داد: سیمان تهران در موضوعات محرومیت‌‌زدایی نیز اقداماتی داشته و در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و مراسم‌ ویژه پای ‌‌کار بوده است.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران در ادامه با اعلام آمادگی برای حفظ مقبره بی‌‌بی شهربانو گفت: برای حفظ مقبره بی‌‌بی شهربانو تاکنون اقدامات مختلفی داشته‌‌ایم و در راستای حفظ این اثر مذهبی و تاریخی از این پس نیز هر کاری که نیاز باشد انجام می‌‌دهیم.

اعتقاد دارم همه نهادهای مرتبط و همچنین سیمان تهران در رابطه با بقعه بی‌بی شهربانو مقصر هستند و وظیفه دارند نسبت به بهسازی این بنا اقدام کنند. کما اینکه بخش‌های داخلی بقعه هم به خاطر رطوبت دچار مشکلات عدیده‌ای شده است.

وی با اشاره به انتشار غبار تصریح کرد: خروجی‌‌های تمامی کوره‌های کارخانه سیمان تهران به صورت آنلاین قابل‌‌رویت است و اصحاب رسانه نیز در صورت درخواست می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

استاندارد خروجی آلودگی ایجاد شده توسط ما با استانداردهای اروپایی منطبق است و برای موفقیت در این زمینه حدود ۵/ ۲ میلیون یورو برای فیلتراسیون کارخانه هزینه شده است. مدیرعامل شرکت سیمان تهران در پاسخ به این موضوع که غبار خردایش سنگ‌‌ها تا روستاهای اطراف انتقال می‌‌یابد گفت: غبار متصاعد شده ناشی از آسیاب در حد انتقال محیطی است که در حد وسعت کارخانه است و امکان انتشار تا روستاهای مجاور را ندارد.

وی با بیان اینکه آلودگی در کارخانه‌ها غیر قابل انکار است تصریح کرد: در بخش‌هایی از مراحل تولید سیمان غبار محیطی داریم اما معتقدیم به مردم منطقه نمی‌‌رسد اما به دنبال راهی برای کاهش غبار محیطی در جهت حفظ سلامت کارکنان هستیم و در این راستا تیمی جهت احصای نشتی‌ها به کار گرفته شدند و تا به حال برای خرید آسیاب فکی ۷ میلیارد تومان هزینه شده و در تلاش هستیم تا آلودگی را به حداقل برسانیم.

حسینی ادامه داد: ایجاد فاصله میان کارخانه سیمان و معادن اصلا توجیه اقتصادی ندارد و به صرفه نیست اما با این حال باید اصول استفاده درست از منابع در دستور کار قرار گیرد. با وجود این سهم برداشت از معادن بی‌بی شهربانو در راستای حفظ آثار تاریخی کوه و کاهش آسیب و کاهش آلایندگی به ۳۰ درصد رسیده و برای جبران مواد اولیه از سایر معادن برداشت انجام می‌شود.

حسینی با اشاره به انفجارها بیان کرد: سیمان تهران در سال گذشته به دلیل کاهش شدت انفجارها ۹۴۸ انفجار در حد ۲/ ۰ ریشتر داشته، در صورتی که بر اساس قوانین می‌تواند با افزایش شدت انفجار تنها ۴۰ تا ۵۰ انفجار در سال داشته باشد که البته با افزایش هزینه همراه بوده و این اقدام در راستای تامین رضایت مردم صورت گرفته است.

وی همچنین اظهار کرد: با وجود اینکه قانون به ما اجازه می‌دهد که در فصل زمستان از مازوت به جای گاز استفاده کنیم اما در دو سال اخیر برای حفاظت از محیط زیست به صورت داوطلبانه به بهای تعطیلی کارخانه حتی یک لیتر مازوت استفاده نکرده‌ایم.

امیدواریم همان طور که در مقدمه گفته شد، مسئولان و متوالیان مربوطه در امور فرهنگی وارد عمل شوند و اجازه ندهند افرادی با نیت های سیاسی و اجرای شو برای بدست آوردن جایگاه در نهادهای مردمی و کسب شهرت آثار فرهنگی و تاریخی ری را دست مایه کار خود قرار دهند.