تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400 - 20:21
2229 بازدید
کد خبر : 215

سیداحمد نبوی

مزدبگیران زیر خط فقر ، مرغ عروسی و عزا

مزدبگیران زیر خط فقر ، مرغ عروسی و عزا
کارگری که جمعه تعطیل و استراحت را هم از زن و بچه اش و از سلامتش دریغ می‌کند تا بتواند با اضافه کاری مبلغی بیشتر به زندگی اش بیاورد شما آن اضافه کاری را داخل دستمزدش دیده اید تا مالیات بگیرید این اتفاق اگر ظلم نیست نامش را چه می‌گذارید؟

بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف افزون بر ۳۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال است. منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رشدی هفت درصدی را نشان می‌دهد.

درآمدهای مالیاتی سال آینده حدود ۶۲ درصد بیشتر از قانون بودجه امسال برآورد شده است. اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که میزان درآمدهای مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

میزان درآمدهای مالیاتی اولین بودجه دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به امسال حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت که بیانگر رشد نزدیک به ۶۲ درصدی است.

این افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی، بیشتر بر پایه درآمدهای مالیاتی جدید است، برای نمونه مالیات بر خودروهای سواری یا مالیات بر حق‌الزحمه‌ی پزشکان که در تمام مراکز درمانی کشور ده درصد در نظر گرفته شده است و همچنین معافیت‌های مالیاتیِ عجیب مثل معافیت مالیاتی موسسات مافیایی کنکور، به درستی حذف شده است و البته هیچ ساز و کاری برای فرارهای مالیاتی همچون سنوات گذشته دیده نشده است باید در این شرایط تحریمی و عدم دسترسی دولت به منابع مالی این ردیفهای جدید مالیاتی را بعنوان نقطه قوت بودجه ۱۴۰۱ رصد نمود.

این در حالیست که همچنان بسیاری از نهادهای شبه دولتی و خصولتی، در زمره‌ی خط قرمزهای بودجه و مالیات قرار دارند و معافیت مالیاتی آن‌ها حتی در این شرایط پا برجاست.

اما تنها قشری که هیچ زمان امکان فرار از مالیات را ندارند و تا همین امسال بیش از ۶۰ درصد درآمدهای مالیاتی دولت را فراهم کرده‌اند، حقوق بگیران هستند؛ افرادی شاغل و بازنشسته که با درآمد محدود خود، بار اصلی تامین منابع مالیاتی دولت‌ها را برعهده دارند.

براساس متن لایحه بودجه، تمام مزدبگیرانِ شاغل و بازنشسته که سالیانه بیش از ۶۰ میلیون تومان درآمد دارند، باید به طور پلکانی به دولت مالیات بپردازند؛ تفاوت متن بودجه امسال با سال‌های قبل این است که اولاً درآمد سالانه‌ی فرد، ملاک مالیات‌پردازی قرار گرفته و ثانیاً تمام دریافتی (دستمزد، پاداش، اضافه کار، حق‌السعی، پاداش و …) به جز عیدی پایان سال، مشمول دریافت مالیات شده است.

در بخش ۵ تبصره ۱۲ لایحه بودجه در ارتباط با سقف معافیت مالیات بر درآمد آمده است:

«سقف معافیت مالیاتی ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد میلیون ریال تعیین می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌باشد:

نسبت به مازاد ششصد میلیون ریال تا یک میلیارد و دویست میلیون ریال، ده درصد

نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون ریال تا دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال، پانزده درصد

نسبت به مازاد دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال، بیست درصد»

این بودجه پیشنهادی به این مفهوم است که اگر فردی ماهیانه ۵ میلیون تومان حقوق و مزایا و اضافه کار و … داشته باشد از مالیات معاف است و فرد دیگری که ۶ میلیون تومان حقوق و مزایا و … ماهانه داشته باشد باید ده درصد مالیات بدهد و دریافتی اش ۵/۹ میلیون تومان می‌شود.

موضوع برای حقوق های بالای ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان که باید ۱۵ و ۲۰ درصد مالیات پرداخت کنند شاید تا حدودی و بسختی قابل پذیرش باشد ولی موضوع حقوقهای زیر ده میلیون تومان بازنشستگان و شاغلین که تماما از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند به هیچ وجه قابل تصور و قابل قبول نیست.

بودجه باید درآمد مالیاتی خود را در  سرمایه های چند صد و چند هزار میلیاردی و درآمدهای چند صد میلیونی و چند میلیادی ماهیانه جستجو کند نه از بازنشسته ای که در روزهای سخت پیری با چندر غاز حقوق که حتی برای یک هفته کفاف را نمی‌دهد بگیرد این مالیات ظلم مضاعف است.

مرکز آمار ایران خط فقر را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده است، آیا دریافت مالیات از فقرا برای مجلس و دولت انقلابی افتخاری در بر دارد؟

کارگری که جمعه تعطیل و استراحت را هم از زن و بچه اش و از سلامتش دریغ می‌کند تا بتواند با اضافه کاری مبلغی بیشتر به زندگی اش بیاورد شما آن اضافه کاری را داخل دستمزدش دیده اید تا مالیات بگیرید این اتفاق اگر ظلم نیست نامش را چه می‌گذارید؟

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم از آنچه که می بینید به شما نزدیکتر است آبروی خود را با اصلاح ماده (۸۴) بودجه از معافیت تا ۵ میلیون تومان را به معافیت تا ده میلیون تومان اصلاح کنید ، شاید برای شما ۱۰ درصد ۶ میلیون و ۷ میلیون که ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان است چیزی نباشد و تنها هزینه یک رستوران رفتن با خانواده باشد ولی برای بازنشستگان و شاغلین مزدبگیر بسیار مهم و حیاتی است.

حزب همدلی مردم تحول خواه (همت) تمام مذاکرات شما در کمیسیون تلفیق را رصد خواهد کرد و عکس العمل شما نمایندگان محترم به ماده (۸۴) قانون بودجه ۱۴۰۱ را از طریق دفاتر استانی و شهرستانی خود در اختیار موکلان شما قرار خواهد داد.

سیداحمد نبوی- حزب همت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار