تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دی 1400 - 2:19
1204 بازدید
کد خبر : 830

فرماندار ری:

قیام پیشگامان ری نقطه عطف تاریخ انقلاب بود

قیام پیشگامان ری نقطه عطف تاریخ انقلاب بود
قیام تاریخی ۱۸ دی شهرری نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بود و در سرعت بخشیدن به فرایند پیروزی انقلاب نقش اساسی داشت و شهدای این روز به نام «پیشگامان انقلاب اسلامی» مشهور شدند.

قیام تاریخی مردم ری در ۱۸ دی ۱۳۵۷، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود و در سرعت بخشیدن به فرایند پیروزی انقلاب نقش اساسی داشت اما تا کنون آن طور که باید، اهمیت این روز تاریخی در بین نسل جوان تبیین نشده و هیچ میدانی در شهرری به نام قیام ۱۸ دی نامگذاری نشده است.

قیام ۱۸ دی شهرری در سال ۱۳۵۷، منجر به شهادت تعدادی از مبارزین شد و عده زیادی زخمی شدند. هر ساله به مناسبت حماسه این روز، مراسمی برگزار می شود و همه اقشار مردم در آن شرکت می‌کنند.

مردم مبارز و ولایی شهرری در ادامه حرکت های انقلابی خود، روز دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۵۷ که برای گرامیداشت شهدای مشهد، قزوین و کرمانشاه عزای عمومی اعلام شده بود، از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تا میدان شهرری بر علیه رژیم پهلوی تظاهرات کردند که با تیراندازی عوامل رژیم، چهار نفر به نامهای قاسم سبزعلی، عباس ملکی، اصغر طرق وردی و علی کوهی نژاد به شهادت رسیدند و بیش از ۵۰ نفر مجروح شدند.

قیام تاریخی ۱۸ دی شهرری نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بود و در سرعت بخشیدن به فرایند پیروزی انقلاب نقش اساسی داشت و شهدای این روز به نام «پیشگامان انقلاب اسلامی» مشهور شدند.

گلباران مزار شهدای ۱۸ دی

آیین غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای ۱۸ دی در قطعه ۲۱ بهشت زهرا(س) ظهر امروز با حضور خانواده های معظم شهدا و مسؤولان شهرستان ری برگزار و مزار چهار شهید ۱۸ دی، «قاسم سبزعلی»، «عباس ملکی»، «اصغر طرق وردی» و «علی کوهی نژاد» گلباران شد.

شرکت کنندگان در این مراسم با اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای ۱۸ دی که به نام پیشگامان انقلاب اسلامی شهرت دارند، ادای احترام کردند و با شهدای انقلاب اسلامی همچنین شهدای دفاع مقدس، امنیت و محورمقاومت تجدید بیعت کردند.

حسین توکلی کجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در این مراسم طی سخنانی با گرامیداشت نام و یاد شهدای دی ماه، اظهار کرد: ۱۸ دی‌ ماه همواره به عنوان الگوی فرهنگی و مذهبی در شهرستان ری و در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیش قدم بوده و با توجه به اهمیت این روز در تاریخ ری گام برداشتن در این راه وظیفه همه مردم و مسئولان است.

وی با بیان اینکه دستگاه های مختلف شهرستان ری با برگزاری انواع برنامه‌های مناسبتی در راستای حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص در میان نسل جوان گام برمی دارند، گفت: ارزش‌ها و چهارچوب‌های فرهنگ ایثار، شهادت و بویژه مکتب شهید سلیمانی باید در میان نسل جوان کشور به خوبی تبیین شود.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه مردم شهرستان ری همواره در تمامی صحنه‌ها حضور فعال دارند، افزود: مردم این شهرستان همواره از آغاز نهضت امام خمینی(ره) تا پیروزی انقلاب و ثبات جمهوری اسلامی  در تمام فراز و نشیب ها حضور فعالانه و بی بدلیل داشته‌اند.

دبیرخانه دائمی ۱۸ دی در شهرستان ری ایجاد شود

حسین نصرالله رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ری نیز در ادامه این مراسم روز ۱۸ دی را نقطه عطفی در تاریخ شهرری خواند و تاکید کرد: برای پررنگ شدن روز ۱۸ دی در میان مردم باید دبیرخانه دائمی و فعال در شهرستان ری ایجاد شود و تمام دستگاه های اجرایی شهرستان در اول هر سال برنامه های خود را برای بزرگداشت ۱۸ دی به دبیرخانه اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم شهرری در روز ۱۸ دی سال ۵۷ با تقدیم چهار شهید نقش مهّم و مؤثری را در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند افزود: قیام ۱۸ دی سرآغاز جرقه‌های انقلاب در کشور بود و به‌ واسطه اینکه این قیام نقطه عطف تاریخ کشور در مقابله به حکومت پهلوی بوده، روز «پیشگامان انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شده است.

مراسم بزرگداشت شهدای انقلاب اسللامی شهرری

مراسم بزرگداشت شهدای ۱۸ دی و شهدای انقلاب اسلامی شهرری نیز عصر امروز با حضور خانواده‌های معظم شهدا، مردم انقلابی، ولایتمدار و شهیدپرور شهرستان ری و جمعی از مسؤولان در در مسجد خاتم النبیین(ع) برگزار شد.

در این مراسم که با مداحی و عزاداری به همراه بود یکی از رزمندگان دفاع مقدس به خاطره گویی پرداخت و حجت الاسلام رضا اصلانی در خصوص مقام شهید سخنرانی کرد. حاضران در مراسم با قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای پیشگامان انقلاب اسلامی را که با قیام تاریخی خود زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کردند گرامی داشتند.

جای خالی نمادهای ۱۸ دی در شهرری

۱۸ دی‌ ماه به عنوان الگوی فرهنگی و مذهبی شهرستان ری بوده و در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مطرح می شود و همواره رویدادهای متعددی اعم از شهدای هسته‌ای، شهدای مقاومت و غیره در تاریخ دی ماه ری شاهد بودیم که همگی نشئت گرفته از پیشگامان انقلاب اسلامی است.

هنگام ورود به هر شهری آنچه نظر بیننده را به خود جلب می‌کند میادین اصلی شهر و المان هایی است که می‌توان گفت هویت اعتقادی، مذهبی و تاریخی هر شهر و دیاری محسوب می‌شوند.

رشادت مردم ری در شکل گیری انقلاب بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما آنچه امروز درمیادین اصلی ری دیده می‌شود عدم همخوانی نام میادین با المانها است و هیچ میدانی در شهرری به نام قیام ۱۸ دی نامگذاری نشده است و امروزه جای قیام مردم ری در خیابان خالیست./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار