تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 12:51
2062 بازدید
کد خبر : 2391

شهر ری فاقد موزه است

شهر ری فاقد موزه است
شهر ری یکی از با ارزش‌ترین محوطه‌های باستانی پایتخت، پتانسیل و ظرفیت بالایی جهت ایجاد موزه دارد و با توجه به وعده‌های پیشین، علاقمندان و پژوهشگران در انتظار افتتاح نخستین موزه در این منطقه هستند که امیدوارم این مهم در سال جاری محقق گردد.

در سال‌های اخیر برخی از بنا‌های متعلق به شهرداری جهت بهره برداری در قالب موزه و فضا‌های فرهنگی به بخش خصوصی سپرده شده است، اما شائبه‌ای در خصوص بازپس گیری و تغییر کاربری برخی از آن‌ها همچون موزه عروسک‌های ملل و موزه نقاشی پشت شیشه مطرح  شد که موجب نگرانی علاقمندان و بخش خصوصی شده است.

به گفته رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، در این راستا پیشنهاد می‌شود حمایت از موزه‌های فعال و تعامل محور که در جهت منافع مردم فعالیت دارند با توجه به ماده ۵۵ قانون شهرداری تهران در حوزه املاک و مستغلات و مصوبات لزوم حمایت از مشارکت بخش خصوصی در راس کار قرار گیرد.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: شهر ری یکی از با ارزش‌ترین محوطه‌های باستانی پایتخت، پتانسیل و ظرفیت بالایی جهت ایجاد موزه دارد و با توجه به وعده‌های پیشین، علاقمندان و پژوهشگران در انتظار افتتاح نخستین موزه در این منطقه هستند که امیدوارم این مهم در سال جاری محقق گردد.

سیداحمد علوی افزود: تاکنون در شهر تهران بیش از ۲۴۰۰ بنای واجد ارزش توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران معرفی و حدود ۵۵۰ اثر و سه محله بازار، سنگلج و عودلاجان در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد رای دیوان عدالت و خروج تعدادی از ابنیه از جمله خانه زند نوابی، حمام سرپولک از فهرست آثار ملی بوده ایم. این موضوع یادآور می‌شود که ثبت ملی تضمینی برای بقا و ماندگاری ارزش‌ها نیست و برای حفاظت از بنا و ارزش‌های تاریخی فرهنگی شهر باید علاوه بر توجه به نهاد و گروه‌های مردمی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، شرایطی فراهم کنیم تا اثر و بنای تاریخی بتواند زندگی جدیدی را با اعطای کاربری درخور شخصیت و اصالت خود آغاز کند.

علوی اضافه کرد: متاسفانه نمونه‌های متعددی وجود دارد که مالکین اقدام به اخذ مجوز نموده اند، اما پیچیدگی و عدم وحدت رویه در فرایند اخذ مجوزات و سلیقه‌ای برخورد کردن همچون سنگ بزرگی در ابتدای مسیر موجب دلسردی بهره برداران شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار