تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 - 2:18
1311 بازدید
کد خبر : 817

حجت‌الاسلام والمسلمین درگاهی:

دشمن کانون خطر را یافته است؛ تضعیف جایگاه مرجعیت و روحانیت

دشمن کانون خطر را یافته است؛ تضعیف جایگاه مرجعیت و روحانیت
حجت‌الاسلام والمسلمین درگاهی: متاسفانه امروز در جامعه می‌بینیم که یک سری افراد در هر مجلسی می‌نشینند شروع می‌کنند به تمسخر و حرمت شکنی بعضی از علما و مراجع. لذا ما بایستی از گذشته درس بگیریم و از تضعیف جایگاه مراجع شیعه پرهیز کنیم.

امام جمعه حسن‌آباد “فشافویه” در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن اشاره به جمله تاریخی میرزای شیرازی و با بیان اینکه  دشمن تضعیف جایگاه مرجعیت و شیعه را نشانه گرفته است، گفت: میرزای شیرازی بعد از لغو قرارداد تنباکو این چنین گفت «گریه من به خاطر این است که دشمن تا به امروز نمی‌دانست چگونه باید به شیعه ضربه بزند اما امروز فهمید اگر بخواهد به شیعه ضربه بزند باید مرجعیت را بشکند؛ اگر مرجعیت شکسته شود و حرمتی برای مرجعیت نباشد دیگر شیعه‌ای نخواهد ماند».

به گزارش آوای ری، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم درگاهی امام جمعه حسن آباد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به توهین روزنامه اطلاعات در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۵۶ به امام خمینی، گفت: مردم متدین و روحانیون قم به واسطه این توهین در مدرسه فیضیه قم تجمع و در ۱۹ دی قیام کردند و این قیام پایه گذار آغاز براندازی نظام ستم شاهی شد.

وی ادامه داد: زمانی که مرجعیت شیعه در راس باشد جامعه نسبت به این بی حرمتی ها تاب نمی‌آورد و باعث ایجاد انقلاب شده و دست استکباری را قطع می‌کند.

امام جمعه حسن‌آباد در ادامه به ماجرای سفر ناصرالدین شاه و واگذاری امتیاز تولید و صادرات تنباکو به انگلستان اشاره کرد و افزود: ناصرالدین شاه که برای تأمین هزینه سفرهای خود به اروپا با مشکلات مالی مواجه بود به خاطر ۲۰ هزار لیر کم ارزش امتیاز تولید و صادرات تنباکو را به یک فرد انگلیسی فروخت.

درگاهی اضافه کرد: مردم شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان، تهران و دیگر نقاط ایران به واسطه این حقارت تحمیلی قیام کردند و دست به اعتراض زدند و گلایه خود را پیش علما بردند و از میرزای شیرازی که در آن زمان جزو مراجع شیعی بود درخواست کمک کردند.

وی با اشاره به فتوای تاریخی میرزای شیرازی و تحریم تنباکو تاکید کرد: میرزای شیرازی این فتوا را برای مردم ایران صادر کرد و مردم نیز از آن تبعیت کردند و باعث شد تحریم تنباکو در ایران به نتیجه برسد و این توافق ننگین لغو شود.

امام جمعه حسن‌آباد ادامه داد: مدتی بعد مردم برای قدردانی از میرزای شیرازی به درب خانه او رفتند و دیدند که میرزا در حال گریه است، مردم به ایشان گفتند که شما باید خوشحال باشید که فتوای شما چنان نفوذی دارد که به کاخ شاه هم کشانده شد و این قرارداد ننگین لغو شد؛ میرزای شیرازی در این موقع یک جمله تاریخی گفتند.

درگاهی افزود: میرزای شیرازی این چنین گفت «گریه من به خاطر این است که دشمن تا به امروز نمی‌دانست چگونه باید به شیعه ضربه بزند اما امروز فهمید اگر بخواهد به شیعه ضربه بزند باید مرجعیت را بشکند؛ اگر مرجعیت شکسته شود و حرمتی برای مرجعیت نباشد دیگر شیعه‌ای نخواهد ماند».

وی با بیان اینکه این ماجرا برای حدود دویست سال پیش است، بیان کرد: دشمن امروز با تمام فوا با نیرو به علم مرجعیت ضربه می‌زند، انقلاب دوباره شعله ور شد به خطار توهین به امام خمینی که یک مرجع شیعه بود

امام جمعه حسن‌آباد در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز در جامعه می‌بینیم که یک سری افراد در هر مجلسی می‌نشینند شروع می‌کنند به تمسخر و حرمت شکنی بعضی از علما و مراجع. لذا ما بایستی از گذشته درس بگیریم و از تضعیف جایگاه مراجع شیعه پرهیز کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار