تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1400 - 2:46
3164 بازدید
کد خبر : 1176

سیداحمد نبوی

حمایت از دولت با معرفی منافذ فساد

حمایت از دولت با معرفی منافذ فساد
شناسایی صاحبان امضاهای طلایی، شرکت های صاحب کرسی دائم دریافت مجوز و نهایتا حساب کشی از ارزهای ۴۲۰۰ تومانی واگذار شده به این عوامل و معرفی خاطیان به مردم، می‌تواند اتاق شیشه ای دولت را به رخ رای دهندگان به رئیس جمهور محترم بکشاند و امید را به اردوی ملت بیاورد.

فساد مالی، مثل خوره، ایدز و سرطان است؛ باید با آن مبارزه کرد باید با فساد مبارزه‌ جدی کرد. یک پایه‌ مبارزه، شمایید. آن روزی که بنده مسأله‌ مبارزه‌ با فساد را گفتم، توقعم این بود که مجلس شورای اسلامی سینه سپر کند و جلو بیاید و در این میدان حرکت کند تا ما دیگر احتیاج نداشته باشیم دنبال کنیم؛ اما متأسفانه این‌طور نشد. البته به قول برادر نکته‌ سنج‌مان، با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را تمیز کرد.”اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه‌ اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد.” ( رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم )

تحول‌خواهان با همدلی و همت، مطالبه گری را با نگاه به پیشرفت و کمک به ارکان نظام خصوصا همراهی با دولت، مّد نظر خود قرار داده‌اند.
یک انقلابی تحول‌خواه هرگز نقد و مطالبه خود را در مسیر سیاه نمایی و خود تحقیری و مقابله جناحی در راستای خوش آمد دشمنان کشورش به کار نمی برد.

یکی از مبادی فساد وجود رانت‌ها و امضاهای طلایی در صدور مجوزهای انحصاری واردات کالاهای اساسی مردم است که در این مطلب قصد داریم حوزه گوشت را که به طرز وحشتناکی در حال افزایش قیمت است را مطرح کنیم تا نهادهای ناظر قانونی پاکدست وارد عمل شده و سرچشمه‌های فساد را شناسایی و نابود کنند.
برای این موضوع قصد دارم تا گزاره‌هایی را جهت تنویر افکار عرض نمایم.

قیمت جهانی گوشت قرمز بطور متوسط ۵/۵ دلار است که با حمل و نقل و بسته‌بندی و توزیع و …. به حدود ۷ دلار رسیده که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به قیمت حدود ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

گوشت کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده به کشور را اگر دلال بازی و سود و واسطه و پورسانت خرید و … را به آن اضافه کنیم (در یک اقتصاد سالم نباید اینها را اضافه کرد) متاسفانه به عدد ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

۲/۱ برای اثبات این اعداد به مطلب ذیل که مربوط به مهمترین مسئول گوشت کشور است دقت نمایید که در سال ۹۸ فرمودند: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در پاسخ به اینکه برای مردم جای سوال است گوشت که قیمت جهانی آن ۵ دلار است و با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود باید به قیمت ۲۱ هزار تومان به کشور برسد چرا قیمت ۴۲ هزار تومان است؟

وی با بیان اینکه واردات صرفا پرداخت و تحویل کالا نیست، گفت: واردات علاوه بر نرخ ارز، هزینه‌های ترخیص و عوارض گمرکی و کارمزد انتقال پول و نرخ تبدیل ارز و سود فروشنده هم دارد.

وی با محاسبه خرید با دلار، حمل هوایی و سایر هزینه‌ها از جمله: ترخیص، عوارض گمرکی و کارمزد انتقال پول و نرخ تبدیل ارز قیمت گوشت را حدودا کیلویی  ۳۵۵۷۴ تومان عنوان کرد.
به گفته این مسئول گوشت قرمز منجمد گوساله حددود ۳۳ هزارتومان و گوسفند تازه ۴۲۰۰۰ تومان در داخل کشور توزیع می‌شود.

قیمت جهانی گوشت قرمز و حمل و نقل و … از سال ۹۸ تاکنون افزایشی نداشته است و ما در بند ۲/۱ عدد نهایی را با تاسف تا ۵۰ هزار تومان هم رسانده ایم.

گوشت قرمز در تنوع دام سبک و سنگین در بازار کشور حدودا ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است.

برای اثبات این اعداد نیاز به تلاش زیادی نیست چرا که مردم هر روزه قیمت‌های گوشت را رصد می کنند.

بخش بزرگی از مصرف گوشت قرمز توسط مردم از طریق دامداران داخلی تهیه می‌شود که با توجه به افزایش قیمت بنظر می‌رسد سیاست وزارت جهاد در خرید دام داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت نهاده‌های دامی و جلوگیری از قاچاق دام زنده و ممنوعیت صادرات باشد تا مردم کشور شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز باشند.

ذیلا مطلب این مسئول محترم را با هم بخوانیم:
رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم برای حمایت از دامداران و جلوگیری از ضرر آنان اقدام به خرید حمایتی گوشت قرمز کرده است، وی درباره صادرات دام زنده افزود: دولت اقدامات موثری دراین بخش داشته به طوری که صادرات ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین آزاد شد. (دقت کردید؟ مصرف داخلی گران می‌شود و آقایان مجوز صادرات می‌دهند).

در کشور شرکت‌های محدود و معدودی مجوز واردات گوشت قرمز را دارند که با مجوز وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی معرفی و با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات می‌کنند، مشخصا اختلاف ۴۰ تا ۵۰ هزارتومانی (با احتساب دلالی و رانت و پورسانت) تا ۱۷۰ هزار تومان بازار به جیب این چند شرکت می‌رود.

این شرکت‌ها کدامند و سهامداران آنان چه کسانی هستند؟ و چرا گوشت وارداتی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع نمی‌کنند؟

سرانه مصرف گوشت هر ایرانی از ۱۲ کیلو در سال ۹۰ به ۶ کیلو در سال ۱۴۰۰ رسیده است و در حقیقت مصرف گوشت مردم به نصف رسیده است یعنی عرضه بیش از تقاضا می‌باشد و طبیعتا باید گوشت ارزان شود ولی چرا قیمت چند برابر سال ۹۰ شده است.

همین روند برای گوشت مرغ هم مشاهده می شود و البته خرید ماهی بعنوان یک غذای لاکچری تقریبا از سبد دو سوم مردم ایران در حال حذف شدن است، کمبود و گاهی حذف این نوع پروتئین از سبد غذایی مردم می‌تواند عواقب بدی برای سلامتی، شادابی و آمادگی بدنی برای کار و اشتغال داشته باشد.
سویا که یک روزی برای بخشی از مردم خریدنش عار بود امروز به کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.

شناسایی صاحبان امضاهای طلایی، شرکت های صاحب کرسی دائم دریافت مجوز و نهایتا حساب کشی از ارزهای ۴۲۰۰ تومانی واگذار شده به این عوامل و معرفی خاطیان به مردم، می‌تواند اتاق شیشه ای دولت را به رخ رای دهندگان به رئیس جمهور محترم بکشاند و امید را به اردوی ملت بیاورد.

انشاءالله هر چه زودتر شاهد اقدامات نهادهای ناظر قانونی همچون وزارت اطلاعات، بازرسی کل کشور، کمیسیون اصل نود و…. باشیم تا دولت قوی هر چه زودتر با دستمال های تمیز شیشه حکمرانی را پاک کند.

سیداحمد نبوی
معاون دبیر کل حزب همت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار