تاریخ انتشار : جمعه 4 شهریور 1401 - 17:12
3064 بازدید
کد خبر : 3053

بازدید وزیر میراث فرهنگی از مراکز تاریخی و مذهبی شهرری

بازدید وزیر میراث فرهنگی از مراکز تاریخی و مذهبی شهرری
عزت الله ضرغامی وزیر میراث،فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همراه چندتن از مسئولین و مقامات ملی، نماینده مجلس، فرماندار و شهردار منطقه 20 به اتفاق گروهی از خبرنگاران، عکاسان از اماکن تاریخی متبرکه شهرری، بازدید و در فضائی صمیمی با هنرمندان و کارآفرینان حوزه صنایع دستی گفتگو پرداخت.

آوای ری آنلاین: سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن حضور در شهرری در اماکن متبرکه ابن بابویه، شیخ صدوق، مزار مرحوم موذن زاده اردبیلی، حاج حسین زوار بازدید بعمل آورد.

بر اساس این گزارش ضرغامی در ادامه بازدید سپس به مزار شهدای دفاع مقدس رفت و به ساحت شهید امانی، مرتضی نیک نژاد، رضا صفارهرندی و نیز شهید محمد بخارایی از شهدای موتلفه اسلامی ادای احترام کرد.

وی همچنین در ادامه این برنامه به زیارت مزار شیخ رجبعلی خیاط رفت. کتاب کیمیای محبت با موضوع زندگی شیخ رجبعلی خیاط به مهندس ضرغامی اهدا شد.

وزیر میراث در بازدید از مزار علی اکبر دهخدا  گفت: دهخدا شخصیتی اثرگذار بود و باید در بهتر شناساندن مزار دهخدا و ویژگی های او به مردم اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.

وی سپس به مزار غلامرضا تختی رفت و گفت: پهلوان زیاد داریم؛ اما اخلاق پهلوانی کم است. تختی به دلیل اخلاق پهلوانی اش، ماندگار شد و میراث فرهنگی ناملموس ما همین است. تختی متصل به اعتقادات ماست.

ضرغامی سپس به برج طغرل رفت و در ابتدا با هنرمندان صنایع دستی درباره مسائل و مشکلات کارشان صحبت کرد.

وزیر میراث فرهنگی در گفتگو با کارآفرینان صنایع دستی قول برگزاری بازارچه صنایع دستی را به آنها داد.

وی در صحبت با کارآفرینی که کار روی سنگ های قیمتی را انجام می داد، افزود: اگر انواع و اقسام نماهای سنگی به مردم اطلاع رسانی شود، می توانیم با کمک هم به کار رونق بخشیم.

ضرغامی در سالن اجتماعات شیخ صدوق در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: «هفته دولت است و ما در هر سه حوزه ماموریتی گزارش کارهایمان را به دولت داده‌ایم.»

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «در حوزه صنایع‌دستی مشکلات عمومی داریم، مثل بسته‌بندی و برندسازی. از همه مهم‌تر محصولاتی که تولید می‌شود کاربردی نیست؛ به همین دلیل به فراموشی سپرده می‌شود. یکی از مشکلات ما عرضه صنایع‌دستی است و از همین جا قول می‌دهم که بازارچه دائمی برپا می‌کنیم تا هنرمندان فعال در شهرری بتوانند در این بازارچه محصولات خود را عرضه کنند. همچنین قصد داریم در نمایشگاه‌های دیگر فضایی برای هنرمندان صنایع دستی باز کنیم.»

ضرغامی افزود: «همچنین در حوزه گردشگری امروز چند محل را دیدم که در شأن نیست و شهردار منطقه ۲۰ پیشنهادی داشتند که موافقش هستم. بنا شد برنامه‌هایشان را اعلام کنند و با همکاری هم کار را پیش ببریم.»

او ادامه داد: «بناهای تاریخی حریمی دارند و در برخی اماکن این حریم رعایت نشده است. میراث‌فرهنگی وظیفه دارد به حفظ حریم‌ها توجه کند. در جاهای دیگر کمک‌هایی پیدا کردیم که یا در حوزه ابنیه است یا در حوزه کشاورزی. در حوزه کشاورزی مشکلات حل شد و مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که هر جا زمین‌های کشاورزان در حوزه و حریم میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرد، وزارت کشاورزی زمین دیگری در همان محدوده به آن‌ها بدهد تا بتوانند کارشان را ادامه دهند.»

ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ گفت: شهرداری تهران و شورای شهر با استقبال کامل در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری حمایت خواهد کرد.

در گوشه ای دیگر از مراسم حجت الاسلام قاضی عسگر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی، بیان کرد: در ری ظرفیت های بزرگی هست که اگر به این ظرفیت ها توجه شود زندگی مردم متحول می شود.

حمید زمانی فرماندار ری گفت: شهرری نیازمند توجه است. توان ما ضعیف است و انسجام مدیران شهرستان را در اوج خود می طلبد.

سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات نیز ادامه داد: شهرداری برای حفظ آثار تاریخی در ری کمک فراوانی میکند.

وی بیان داشت: نمایندگان محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی جلسه ای را برگزار و در رابطه با کارخانه سیمان تصمیمات اصولی و منطقی بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار